پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
11 مهر 1400 - 11:07

دیپلماسی فعال دولت انقلابی سیزدهم در نیویورک

سید ابراهیم رئیسی،رئیس جمهورکشورمان با آگاهی از برنامه دشمن دراولین سخنرانی خود پس از پیروزی در انتخابات: «دوران جدیدی آغاز شده و رویکرد دولت من متفاوت از قبل است.»
نویسنده :
محمد حسن رحمانی
کد خبر : 9909

پایگاه رهنما:

در تمام سالهایی که فرزندان جبهه مقاومت  ایران اسلامی برای حفظ شرافت‌ انقلاب‌اسلامی درمیدان رزم با دشمنِ تا بن دندان مسلح و استکبار جهانی جنگیده‌اند؛ برخی سیاستمداران ساده لوح و خام اندیش و نیز شبکه نفوذی آنها تلاش می کردند با ترتیب دادن میز معامله با غرب، پیروزی های پی در پی در صحنه و شکست های سریالی دشمن را با استفاده از واژه هایی چون «برجامیزه کردن رویکردها» و «نرمال شدن راهبردها» بی اثر کنند. نتیجه عملکرد خسارت بار این گروه چنان شد که ذیل کانال مالی «اینستکس» سفیر سوئیس در تهران چند داروی بی مصرف و تاریخ مصرف گذشته را به نمایش در آورد و پا روی پا انداخته و از کمک های حقوق بشری به ایران خبر دهد.آن روز جهان از خود پرسید آن عزت دیپلماتیک کجا و این عکس گرفتن در کنار چند کارتن کالای بی ارزش کجا!

سید ابراهیم رئیسی،رئیس جمهورکشورمان با آگاهی از برنامه دشمن دراولین سخنرانی خود پس از پیروزی در انتخابات، دست روی یک نقطه استراتژیک گذاشت و گفت: «دوران جدیدی آغاز شده و رویکرد دولت من متفاوت از قبل است.» اشارات رئیس جمهور خیلی زود جامه عمل به خود گرفت. ایشان در نطق تاریخی خود در نشست سران جهان در نیویورک بخش‌های مهم‌تری از راهبردهای عزتمندانه جمهوری اسلامی ایران را بازگو کرده و از پایان نظام سلطه خبر داد. با همین رویکرد بود که وزیر امورخارجه دولت سیزدهم  حسین امیرعبداللهیان با تکیه بر «دیپلماسی فعال انقلابی» برای بیان حقانیت جمهوری اسلامی به نیویورک سفر کرد تا زبان گویای نظام و ظلم های ناروایی باشد که به این نظام  در طول 8 سال گذشته رفته است.

  • رکورد دیدارهای وزیر خارجه ایران در نیویورک

پیش از سفر امیرعبداللهیان به مقرسازمان ملل، طیف لیبرال مسلک و غرب گرا داخلی سعی می کرد به گونه ای القاء کند که رویکرد دولت انقلابی، ادامه همان دیپلماسی منفعلانه دولت تدبیر است. این در حالی بود که هر قدر «پرش بدون چتر نجات مقاومت» از سوی حسن روحانی زخمی کاری بر سیاست های عزتمندانه انقلاب اسلامی وارد کرده بود، دیپلماسی فعال دولت انقلابی رئیسی بر آن جراحات مرهم گذاشته است.روزنامه واشنگتن پست در وصف این معجزه بزرگ می نویسد:« اقدامات وزیر خارجه ایران و سخنرانی رئیسی نشان داد که ایران دوباره هویت خود را در جهان بازآفرینی کرده است. وزیر ایرانی با 45 رهبر و سیاست مدار جهان، دیدار کرده و حتی گوشه چشمی به دولت  «جوبایدن » که اصرار بر بازگشت ایران به میز مذاکره دارد ، ندارد.»

  • دیپلماسی پر حجم غرب در نیویورک برای احیای مذاکرات

امسال حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل تبدیل شده بود به مرکزی برای دیپلماسی پرحجم برای احیای مذاکرات وین. در حاشیه نشست سران اعضای دائم شورای امنیت درباره مذاکرات هسته‌ای ایران رایزنی کردند و همین موضوع در ملاقات سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه بررسی شد. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا هم نشستی ۹۰ دقیقه‌ای با همتایان خود در شورای همکاری خلیج فارس، انجام داد؛ نشستی که به نوشته روزنامه «نشنال»، ایران و برنامه هسته‌ای‌اش محور اصلی آن بوده است. علاوه بر این، حساب توئیتری وزارت خارجه عربستان تصاویری از دیدار شاهزاده «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی با «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران منتشر کردکه قاعدتاً تمرکز این ملاقات هم ایران بوده است.
‌حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان هم در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا، برای چندمین بار اخیر گفت «در اولین فرصت به میز مذاکرات بازخواهیم گشت»، ولی بلافاصله این را هم یادآوری کرد که ایران به «میز مذاکره‌ای که نتیجه‌بخش و ثمربخش باشد» برخواهد گشت. او گفته که ایران فعلاً با اعضای ۱+۴ مذاکره نخواهد کرد و در مرحله کنونی «به‌صورت فردی و دوطرفه با طرف‌های مختلف گفتگو کرده‌ایم». دلیل آن هم به گفته وزیر خارجه، این است که بایستی «بررسی‌ها در جمهوری اسلامی ایران و مطالعه پرونده برجام به نتیجه برسد.» امیرعبداللهیان می‌گوید در گفت‌وگوی دوجانبه با جوزف بورل، کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صراحت به او گفته «دولت جدیدی که در ایران روی کار آمده، عملگراست»، ولی این را هم روشن کرده که «دولت جدید ایران قائل نیست مذاکره برای مذاکره داشته باشد. برای ما دستاورد ملموس مهم است.»‌وزیر خارجه ایران توضیح می‌دهد: «آن‌ها باید چند نکته را درک کنند. نکته اول اینکه باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند به برجام و تعهدات‌شان برگردند؟ در عمل جز بخش بسیار کوچکی از تعهداتی که در برجام پذیرفته بودند آن‌هم در مقطعی خاص، اتفاق دیگری رخ نداده است. بازگشت آن‌ها به تعهدات باید همراه با ابتکاراتی از طرف مقابل باشد.» او اضافه کرد: «من به جوزف بورل مقام عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتم که بالاخره مردم ما می‌پرسند که این همه مذاکره و گفتگو شد، طولانی‌ترین سند، طولانی‌ترین مذاکره در طول تاریخ معاصر در حوزه دیپلماسی، حالا آورده‌اش و در واقع دستاورد اقتصادی آن برای کشور چه چیزی بود؟»

نکته قابل توجه در گفتگو‌های امیرعبداللهیان، بی‌اعتمادی و تأکید مکرر بر «نتایج ملموس» است که در گفته‌های او موج می‌زند. وزیرخارجه می‌گوید: «رفتار آمریکا پارادوکسیکال و متعارض است. از یک طرف دعوت و درخواست برای بازگشت به برجام و از طرف دیگر اعمال تحریم‌های جدید و بعضاً هم ادبیات منفی که در رسانه‌ها و مصاحبه‌هایشان به‌کار گرفته می‌شود.» او همین مسئله را در گفت‌وگویی جداگانه با شبکه «ان‌بی‌سی» در نیویورک هم تکرار کرده است .

  • امیر عبداللهیان : مذاکرات سازنده فقط با لغو تحریم ها

کشور‌های غربی به دنبال متهم کردن ایران به عدم بازگشت به میز مذاکره هستند و در سوی دیگر ایران خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق خود بر اساس متن مذاکرات برجام است. ظاهراً غربی‌ها طراحی موج جدیدی از فشار‌ها علیه ایران را در دستور کار خود قرار داده‌اند، اما سؤال این است که آیا این کار می‌تواند ثمری برای آنان داشته باشد. با در نظر گرفتن هر کدام از ابزار‌های طرفین روشن است که ایران در صورت شدت یافتن هر منازعه‌ای دست بالا را خواهد داشت و دست غربی‌ها در این باره خالی است. در جریان سفر امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان به مقر سازمان ملل و دیدار با مقامات کشور‌های غربی پیام‌های فراوانی چه آشکار و چه نهان در خصوص لزوم از سرگیری مذاکرات وین ارسال شد. طبیعی است که پاسخ ایران به این پیام‌ها تأکید بر ادامه مذاکرات مفید و دوری از «مذاکره برای مذاکره» بوده است. در سخنان اخیر رئیس‌جمهور و سخنگوی وزارت خارجه نیز بر همین مسئله تأکید شده که ایران تنها به دنبال «مذاکرات سازنده» است. مذاکرات سازنده باید شامل لغو تمام تحریم‌ها و بازگشت به متن برجام بدون یک کلمه زیاد یا کم باشد؛ راهبردی که دقیقاً برخلاف منطق غربی‌هاست و آن‌ها تلاش می‌کنند موضوعات فرابرجامی شامل مذاکرات منطقه‌ای و موشکی را به این مذاکرات بیفزایند یا حداقل تضمینی برای شروع آنها بعد از احیای برجام از ایران دریافت کنند. طبیعی است که پاسخ ایران به این درخواست‌ها منفی است.

ارسال نظرات